آخرین مطالب وبلاگ live-chat-up-arrow live-chat-down-arrow

پذیره نویسی اوراق اجاره سهام ش ...

گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم با مشارکت در تأمي ...

وضعیت عملکردی صندوق سرمایه گذا ...

سبدگردان الگوریتم در سال 1399 اقدام به تاسیس دو ص ...

پذیره نویسی بزرگترین صندوق جسو ...

گسترش فعالیت کسب وکارهای نوپا در چند سال اخیر در ا ...

وبلاگ الگوریتم

عنوان گزارش:




تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد "حکشتی"

  • گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در بازار حمل و نقل و خدمات دریایی از جمله حمل و نقل محمولات فله، کانتینری، مسافری و ... فعال است. گروه کشتیرانی با دارا بودن 151 فروند انواع شناورها و کشتی های تجاری و با مجموع ظرفیت 5.2 میلیون DWT به عنوان یک ناوگان بزرگ منطقه ای شناخته شده است. با توجه ارزش بسیار زیاد شناورهای شرکت و مباحث اخیر پیرامون افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، به بررسی وضعیت این شرکت پرداخته ایم.
  • صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به ترتیب با مالکیت 26 و 25 درصدی از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. سرمایه فعلی شرکت 1،639 میلیارد تومان است. افزایش 32% سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، به منظور اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینه‌های مالی در تاریخ 29/11/1398 به تایید اعضای هیئت مدیره شرکت رسیده و در شرف انجام است.
  • قابل توجه است، در سال مالی گذشته، بیش از 80% درآمدهای عملیاتی شرکت از محل تقسیم سود شرکت‌های حمل و نقلی زیر مجموعه حاصل شده و سایر درآمدهای عملیاتی عمدتا مرتبط با درآمد اجاره کشتی و کانینر بوده است. همچنین در گزارش توجیهی به منظور افزایش سرمایه شرکت پیش‌بینی گردیده که درآمد سال 99 در صورت انجام افزایش سرمایه با 25% رشد به 498 میلیارد تومان برسد. در این شرایط سود خالص شرکت به ازای هر سهم با سرمایه فعلی 30 تومان خواهد بود.
  • در این گزارش به منظور برآورد ارزش ذاتی شرکت، ارزش دارایی‌های آن به روز شده است.
  • مازاد ارزش دارایی‌های زمین و ساختمان با توجه به پتانسیل‌های موجود در زمین‌های تحت تملک شرکت‌های زیر مجموعه و رشد قیمت زمین و ساختمان از آخرین تاریخ تجدید ارزیابی دارایی در سال 93، 400% در نظر گرفته شده است.
  • مبنای ارزشگذاری کانتینرهای شرکت ، قیمت جهانی 1،850 دلاری هر TEU کانتینر و قیمت14،800 تومانی دلار می‌باشد. در این روش نسبت قیمت کانتینرهای قدیمی به جدید 75% در نظر گرفته شده است.
  • ارزش شناورهای شرکت از سه روش زیر برآورد شده و در پایان میانگین وزن‌دار این سه روش در محاسبات لحاظ گردیده است. روش اول، استفاده از ارزش جایگزینی هر تن ظرفیت ناوگان حمل و نقل دریایی، روش دوم، استفاده از ارزش دلاری کشتی‌های جدید خریداری شده و تعمیم قیمت آنها به باقی ناوگان و روش سوم، بر مبنای سقف تعهد شرکت‌های بیمه در مورد جبران خسارت کشتی‌های شرکت کشتیرانی دریای خزر و تعمیم آن به ظرفیت ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
  • خلاصه مفروضات و روش ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت در جدول زیر نشان‌ داده شده است:
  • حکشتی
  • مطابق با مفروضات فوق، مازاد ارزش کل دارایی‌های این شرکت 120،523 میلیارد تومان برآورد شده است. بر این اساس خالص ارزش دارایی‌های شرکت 127،265 میلیارد تومان و خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم 7،763 تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب نسبت قیمت به NAV این سهم در سطح 22% قرار دارد.


دسته‌بندی: 
نوع گزارش: